Metodika hodnocení recenzí
Jak vybíráme zdroje recenzí
Recenze vybíráme od autoritativních, odborných a nezávislých subjektů. U nich předpokládáme nejvyšší míru objektivity.
Průměrováním většího počtu recenzí se snažíme přinést co nejvíce relevantní výsledné hodnocení produktu nebo služby.
U každého produktu nebo služby se snažíme odkázat na co největší počet kvalitních recenzí, které splňují naše kritéria výběru, pokud existují.
Odborné recenze
Za odborné recenzenty považujeme autory ze specializovaných serverů pro každou jednotlivou problematiku.
Pokud recenzi na produkt dělá někdo, kdo ten samý produkt prodává, dá se předpokládat určitá míra zaujetí a neobjektivity. Proto preferujeme ve výběru recenzí tvůrce obsahu (magazíny, blogy, oborové portály). To samozřejmě neznamená, že by odbornou recenzi nemohl udělat samotný prodejce.
Pokud z recenze cítíme, že prezentované informace jsou vyvážené, do výběru recenzí ji zařadíme.
Citace z úryvků jiných recenzí
Abychom získali co možná nejobjektivnější hodnocení produktů nebo služeb, děláme rešerše z ostatních zdrojů internetu. Za tímto účelem pak citujeme úryvky z jiných serverů (obvykle závěrečné hodnocení nebo případně klíčové body recenze). Tyto úryvky přebíráme v souladu s Autorský zákon 121/2000 Sb. § 31 Citace.
(1) Do práva autorského nezasahuje ten, kdo
a) užije v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů ve svém díle,
b) užije výňatky z díla nebo drobná celá díla pro účely kritiky nebo recenze vztahující se k takovému dílu, vědecké či odborné tvorby a takové užití bude v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem,
Recenze uživatelů RECENZISTE.cz
Uživatelé RECENZIŠTĚ.cz mohou přidávat vlastní recenze k výrobkům a službám. Přispějí tak vlastními zkušenostmi, které mohou potvrdit nebo vyvracet výsledky odborných recenzí. Výsledek hodnocení uživatelských recenzí nevstupuje do průměrného hodnocení produktu nebo služby. To je tvořeno výhradně z odborných recenzí.
Uživatelské recenze v odborné sekci
Pokud existuje kvalitní zdroj agregující uživatelské recenze (typicky Heureka.cz nebo Zboží.cz), odkážeme na něj mezi ostatními odbornými recenzemi.
Najdete zde také odkazy na diskuzní fóra, kde se uživatelé dělí o své osobní zkušenosti s konkrétními produkty nebo službami.
Recenze uživatelů RECENZISTE.cz
Uživatelé RECENZIŠTĚ.cz mohou přidávat vlastní recenze k výrobkům a službám. Přispějí tak vlastními zkušenostmi, které mohou potvrdit nebo vyvracet výsledky odborných recenzí. Výsledek hodnocení uživatelských recenzí nevstupuje do průměrného hodnocení produktu nebo služby. To je tvořeno výhradně z odborných recenzí.
Metodika výpočtu procentuálního hodnocení
Pokud odborný recenzent stanoví exaktní procentuální hodnocení produktu, nebo stanoví poměrné hodnocení (např. 4,5 z 5 možných), toto hodnocení přebíráme.
Pokud recenzent nestanoví škálu hodnocení a jen shrnuje klady a zápory produktu, stanovíme procentuální hodnocení na základě níže uvedené škály.
%
hodnocení (excelentní)
Recenzent produkt nebo službu chválí, vyzdvihuje jeho pozitivní stránky a přínos. Drobné a zároveň nevýznamné výtky jsou přípustné i pro udělení 100% hodnocení (nic není dokonalé).
%
hodnocení (výborný)
Recenzent produkt nebo službu hodnotil převážně pozitivně. U produktu se ale vyskytlo pár nedostatků, které mohou znamenat mírná omezení při užití produktu. Ty však pro většinu uživatelů nebudou důvodem, proč by měli dát přednost jinému produktu nebo službě (můžeme je označit na ne příliš podstatné).
%
hodnocení (dobrý)
Z recenze vyplývá, že produkt nebo služba je stále nadprůměrná, nicméně již obsahuje větší množství menších nebo menší množství větších omezení, které znemožňují dát vyšší procentuální hodnocení. Části cílové skupiny mohou negativní vlastnosti ovlivnit dobrý uživatelský zážitek.
%
hodnocení (dostatečný)
Z recenze vyplývá, že produkt nebo služba jsou podprůměrné v dané cenové kategorii. Produkt má již vážnější nedostatky, které nemusí vyhovovat větší části cílové skupiny. Nákup je tak dobré zvážit.
%
hodnocení (nedostatečný)
Produkt nebo služba jsou velmi podprůměrné. Vady produktu nebo služby jsou již velmi limitující a mohou mít na následek zklamání z užití výrobku nebo služby.
%
hodnocení (odpad)
Tomuto produktu nebo službě se vyhněte velkým obloukem. Riziko užití produktu nebo služby je až příliš vysoké. Investici do těchto produktů nebo služeb nelze doporučit.
Metodika výpočtu procentuálního hodnocení
Pokud odborný recenzent stanoví exaktní procentuální hodnocení produktu, nebo stanoví poměrné hodnocení (např. 4,5 z 5 možných), toto hodnocení přebíráme.
Pokud recenzent nestanoví škálu hodnocení a jen shrnuje klady a zápory produktu, stanovíme procentuální hodnocení na základě níže uvedené škály.
Metodika výpočtu celkového procentuálního hodnocení produktu nebo služby a jeho grafická vizualizace
Výsledné procentuální hodnocení tvoří aritmetický průměr hodnocení odborných recenzí.
Příklad:
Recenze A hodnotí produkt 85 %, recenze B 79 % a recenze C 92 %. Celkové procentuální hodnocení se tedy vypočte následovně:
(85 + 79 + 92) / 3 = 85,33 %
Po matematickém zaokrouhlení je tedy výsledné celkové hodnocení produktu 85 %.
Výsledné celkové hodnocení v procentech je vždy uvedeno v náhledovém obrázku doplněné barvou dle škály níže:
Celkové hodnocení v % | barevné označení (semafor) |
75–100 % | zelená barva |
41–74 % | žlutá barva |
0–40 % | červená barva |
Nedoporučení aneb palec dolů
Pokud jsou recenze produktu nebo služby výrazně negativní a existuje nemalá pravděpodobnost výrazného zklamání, může produkt dostat v náhledovém obrázku palec dolů.
Těmto produktům a službám se doporučujeme vyhnout velkým obloukem.
Palec dolů udělujeme často produktům a službám, které klamou, podávají zavádějící informace, nesplňují standardy v daném segmentu nebo jsou případně prokazatelným podvodem (interně označujeme jako tzv. databáze špíny).